فهرست بستن

راه حل مشکلاتتان همینجاست!

هوم هیرو با طراحی منحصر بفرد و اثر بخشی موثر برروی انواع حشرات و بند پایان بر تمام مشکلات شما با این موجودات موذی مهر پایان می‌زند.

برای آشنایی بیشتر با این مهانان ناخوانده، در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

مورچه

با شروع فصل تابستان هر خانه‌ای به یک هوم هیرو نیاز دارد.

در هر مکان جغرافیایی حضور مورچه ها قابل لمس است. در مکان‌های گرم و مرطوب حضور این حشرات رو به افزایش بوده و عمدتا در فصول گرم سال رویت می‌شوند.

مورچه‌ها به خودی خود بیماری‌زا نیستند اما با حمل میکرو ارگانسیم‌هایی مانند قارچ‌ها یا باکتری‌ها باعث بیماری‌زایی و انتقال بیماری به انسان‌ها می‌شوند.

جهت جلوگیری از حضور مورچه‌ها در خانه نکاتی را می‌توان رعایت کرد مانند نگهداری کلیه مواد غذایی در ظروف در بسته، جلوگیری از ریختن هرگونه مواد غذایی بر روی سطوح، تمیز نگه‌داشتن خانه و آشپزخانه، تخلیه سطل آشغال‌ها آخرشب و حذف منابع آب و رطوبت، حذف مخفیگاه و محل پنهان شدن مورچه‌ها با درزگیری سوراخ‌ها و منافذ اطراف لوله‌ها، شکاف‌های دیوار، کلید و پریز‌ها و درز سقف‌های نیمه آماده و…

مورچه‌ها از بوی نعنا متنفر هستند و با کاشت نعنا در محیط منزل باعث دوری مورچه‌ها از محل زندگی خود شوید. راه حل دیگر دور نگه‌داشتن مورچه‌ها از این طریق آغشته‌کردن پنبه به مقداری روغن یا اسانس نعنا و استفاده برروی سطوح کابینت‌ها است.اما تا زمانی که محل حضور مورچه‌ها سمپاشی نشود، خطر آلودگی محیط برطرف نخواهد شد.

با اسپری کردن حشره کش هوم هیرو در درز و شکاف‌های دیوار ها، کابینت‌ها و محل طردد مورچه‌ها می‌توان از پایان این معضل در خانه‌ی خود در تابستان‌ها مطمئن شد.

سوسک

هیچکس از حضور یک سوسک در خانه‌ی خود راضی نیست. با هوم هیرو از دور ماندن سوسکها از محیط امن خانه مطمئن باشید

سوسک‌ها به مناطق گرمسیری علاقه دارند اما برخی از گونه‌ها در نواحی معتدل، در خانه‌ها و ساختمان‌هایی که هوای گرم و مرطوب و غذای کافی وجود داشته باشد زندگی می‌کنند.

این حشرات به مواد شیرین و نشاسته‌ای علاقه دارند و از شکر، شیر، پنیر، گوشت، نان، غلات و مقوا، جلد کتاب، چوب‌های روی سقف، کفی کفش، لاشه دیگر حشرات مرده، خون خشک شده و تازه، مدفوع، خلط، ناخن دست و پای افراد مریض و خوابیده برای تغزیه استفاده می‌کنند.

سوسک‌ها به دلیل علاقه به گرما پشت رادیاتورها و لوله‌های آب گرم زندگی می‌کنند. روزها در شکاف و درز دیوارها، چهارچوب درها و مبل‌ها و نقاط تاریک پنهان می‌شوند. گروهی از سوسک‌ها از طریق راه رفتن و پرواز حرکت می‌کنند.

گونه های شایع سوسک‌ها:

سوسک آمریکایی: به عبارتی همان سوسک فاضلاب، با طول تقریبا 2/5 سانتیمتر و رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای، با بال‌های کاملا رشد کرده هستند. محل زندگی این سوسک‌ها فاضلاب است و برای ریشه‌کن کردن کامل آن‌ها علاوه بر سمپاشی مجاری فاضلاب، محل‌های عبور و مرور این حشرات در خانه نیز با حشره‌کش‌های خانگی موثر مانند هوم هیرو، سمپاشی شود.

سوسک آلمانی: کوچکترین نوع سوسک‌های خانگی هستند، طول آنها بین 10-15 میلیمتر و به رنگ زرد طلایی یا قهوه‌ای مایل به زرد است. این سوسک‌ها مختص آشپزخانه بوده و اغلب در رستوران‌ها و شیرینی‌پزی‌ها و منازل یافت می‌شوند. بهترین روش برای جلوگیری و از بین بردن این حشرات اسپری کردن حشره‌کش مایع هوم هیرو برروی سطح کابینت‌ها، درزهای کابینت‌ها و دیوارهای آشپزخانه، پشت گاز آشپزخانه، هود و زیر موکت‌ها است.

سوسک‌ها به دلیل تغذیه از ضایعات، مدفوع و غذاهای فاسد، باعث انتقال آلودگی مواد غذایی شده و عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها، ویروس و تخم کرم‌های انگلی را به منازل منتقل کرده و باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود.

سوسک‌ها با کاهش منابع غذایی، محکم کردن در کیسه زباله، تمیز کردن کابینت‌ها و کف اشپزخانه، کاهش منابع آب، نظافت سرویس بهداشتی و محل زندگی قابل کنترل هستند.

ساس

از بین بردن ساس کاری سخت اما شدنیست!

ساس‌ها با وجود طرز عمل و رفتارشناسی پیچیده‌ای که دارند، زندگی انگلی داشته و از خون انسان تغذیه می‌کنند. آن‌ها در صورت عدم دسترسی به خون انسان از خون حیوانات مختلف مانند خرگوش، موش، خفاش، مرغ و خروس و پرندگان دیگر به عنوان غذا استفاده می‌کنند. ساس‌ها می‌توانند گرسنگی را برای مدت طولانی تحمل کنند از این جهت می‌توانند در ساختمان‌های قدیمی خالی از سکنه به حیات خود ادامه دهند. ساس‌ها معمولا هنگام شب و قبل از طلوع آفتاب خونخواری می‌کنند و اگر خیلی گرسنه باشند در طول روز نیز اقدام به خونخواری می‌کنند.

ساس‌ها روزها در نقاط تاریک مانند شکاف درزها، وسایل منازل ، دیوارها، سقف‌ها ، در زیر کاغذ دیواری، لابه‌لای کفپوش‌های چوبی ، فضای بین تشک و تختخواب، درزهای تشک و بالش و رختخواب مخفی می‌شوند.

ساس‎‌ها به مکان‌های تاریک علاقه دارند و حتی تخم گذاری‌های خود را در مکان‌هایی مانند زیر فرش‌ها، درزهای تشک و لحاف یا چوب‌های تخت و مبل و صندلی انجام می‌دهند.

ساس‌ها از خود ماده‌ای با بوی خاص ترشح می‌کنند که در خانه‌های آلوده به وضوح احساس می‌شود. وجود لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه روی ملحفه، لباس، دیوار و کاغذ دیواری نشان دهنده وجود ساس در محل می‌باشد. با بازدید شکاف‌ها، درزها كه محل اختفای ساس‌ها است، دیدن ساس‌های بالغ زنده، نمف و یا پوسته جلد آن‌ها، وجود ساس در محل اثبات می‌شود.

این حشرات به دلیل اینکه بسیار ریز هستند، ممکن است تا مدت‌ها متوجه حضور آن‌ها نشوید. مشکلاتی از قبیل ایجاد التهاب در ناحیه گزیدگی، حساسیت و خارش، ناراحتی تنفسی، بیماری پوستی شدید و به جای گذاشتن جای زخم و نیش را ایجاد کند.

 ساس تخت خواب بطور معمول با وسایل منزل، فرش، وسایل خواب، لوازم چوبی دست دوم، چمدان، کتاب و … از محلی به محل دیگر وارد شده و به راحتی منتشر می‌شوند.

راه‌های مقابله با ساس شامل نظافت و رعایت بهداشت در منازل، شست و شوی تشک و لحاف‌ها با مواد شوینده‌ی قوی، پوشاندن درزهای دیوار منازل، اطامینان از نظافت لوازم تازه خریداری شده، دور ریختن لوازم قدیمی منزل به خصوص وسایل چوبی و سم پاشی با سموم موثر است.

از بین بردن ساس کاری سخت اما شدنیست!! پیشنهاد ما به شما اسپری کردن حشره کش هوم هیرو به درزها و شکاف‌های کمدهای چوبی و مبل و صندلی‌ها و فرش‌ها جهت پیشگیری و جلوگیری از آسیب رسانی ساس‌ها به شما و عزیزانتان است.

دراکولا (پدروس)

این حشرات بسیار سمی از خانواده‌ی سوسک‌ها معمولا در مناطق گرم، شرجی و مرطوب در سراسر جهان به صورت پراکنده زندگی می‌کنند. در کشور ما این حشرات معمولا در استان‌های خوزستان، گیلان و مازندران دیده می‌شوند.

برخلاف تصور عموم، این حشرات نیش گزنده ندارند و در اثر له شدن و فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود ماده‌ای سمی به نام پدرین که در غدد لنفاوی این حشره تولید می‌شود، آزاد شده که موجب بروز اپیدرمولیز و ایجاد ضایعه و تاول می‌شود.

پس از گزش این حشرات اولین اقدامی که می‌بایست انجام داد شست و شوی فوری پوست با آب فراوان است. حشرات دراکولا معمولا در صبح و نزدیک غروب تمایل بیشتری برای فعالیت دارند و از نور آفتاب متنفرند.

بیشترین شانس تماس انسان با این حشرات در طول شب و در زمانی است که چراغ‌های اماکن روشن می‌شوند، بهتر است بر روی پنجره‌ها و درها توری نصب شود تا از ورود آن‌ها به داخل اماکن مسکونی جلوگیری شود. خاموش کردن چراغ‌های اضافی به ویژه در زمان اوج فعالیت حشره دراکولا می‌تواند موجب کاهش موارد ابتلای به این عارضه شود. این موضوع را هم باید افزود که از تلنبار کردن علوفه و یا مواد گیاهی در نزدیکی مکان‌های مسکونی خودداری کنید تا به این گونه از تجمع این حشرات جلوگیری کنید. با استفاده از حشره‌کش‌های هوم هیرو در اطراف پنجره و دیوارهای خانه، با توجه به خاصیت دور کنندگی حشرات، می‌توان از حضور این حشرات زهرآلود در منزل خود جلوگیری کرد.

شپش

شپش سر حشره‌ای ریز قهوه‌ای یا خاکستری رنگ که از خون پوست سر انسان تغذیه می‌کند. این حشره ماده‌ای چسبناک تولید کرده که باعث اتصال محکم تخم شپش به ساقه‌ی مو می‌شود.

شپش سر یک عارضه‌ی مسری است. خزیدن شپش روی سر شما می‌تواند باعث انتقال آن شود. دلایلی که ممکن است باعث انتقال شپش شوند شامل برخورد و تماس سر با سر فردی که مبتلا به شپش است، به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی  با فرد مبتلا و ..

عوارض شپش سر شامل : خارش شدید پوست به علت تلقيح ماده بزاقی و مواد دفعی شپش به زير پوست، پوسته پوسته شدن و ضخيم شدن پوست در اثر خاراندن زياد، بروز عفونت‌هاي ثانويه باكتریال به دنبال خاراندن زياد پوست (مثل زرد زخم و …)، شپش تن، ناقل بيماری‌های همچون تيفوس همه گير، تب راجعه همه گير و تب خندق می‌باشد. مهمترين عارضه شپش، خارش شديد می‌باشد.

با اسپری کردن حشره‌کش هوم هیرو در کمدها و کمد دیواری‌ها از عدم انتقال این جانوران موذی به وسایل شخصی خود اطمینان داشته باشید.

کک

کک‌ها حشراتی خونخوار و کوچک، بدون بال با حرکات جهشی و زندگی انگلی هستند. کک‌ها بیشتر از پستانداران و گاهی از پرندگان تغذیه می‌کنند.

احساس خارش فراوان و ورم‌های خیلی قرمز روی پوست از علایم کک گزیدگی می‌باشد.

با نیش زدن و مکیدن خون دام‌ها و سایر موجودات از جمله انسان، انواع ویروس، انگل و باکتری را وارد بدن خود کرده و پس از نیش زدن جانور بعدی، باعث انتقال بیماری می‌شود.

کک‌ها نزدیک محل استراحت و خواب میزبان در گرد و غبار، شکاف‌های موجود در دیوار و کف ساختمان، فرش، حفرات ایجاد شده توسط حیوانات، آشیانه پرندگان، محل نگه داری حیوانات، کودهای دامی و زباله‌ها زندگی و تخم ریزی می‌کنند. کک‌ها در شرایط سخت قادرند تا یک سال گرسنگی را تحمل کرده و زنده بمانند. کک‌ها از نور گریزان بوده و عمدتا در میان موها، پر حیوانات یا در تختخواب و لباس افراد دیده می‌شوند.

راه‌های مقابله با کک شامل:

  1.  به‌ محض احساس حرکت کک روی بدن، بدن‌تان را خیس کرده و موجود را بگیرید. متأسفانه کک‌ها قهرمان پرش هستند و در صورت خشک بودن بدن گرفتن آن سخت است. سعی کنید به حمام بروید و زیر دوش، لباس‌های خود را دربیاورید چون آب، کک‌ها را بی‌حرکت و درنهایت نابود می‌کند.
  2. برای از بین بردن کک‌ها، تخم‌ها، لاروها و پیله‌ها، مرتب فرش‌ها را با جاروبرقی تمیز کنید چون محل موردعلاقه کک‌ها بین پرزهای فرش است.
  3.  شب از پتوهای پرزدار استفاده نکنید.
  4.  لباس‌ها را در آب جوش انداخته و در فضای باز خشک ‌کنید.
  5.  اگر شما متوجه گزش کک شدید، محل زخم را با آب و صابون بشویید. کمی لوسیون بمالید تا از شدت خارش کم نماید. همچنین می‌توانید جهت درمان محل خارش از پماد کالامین استفاده کنید. هیچ‌گاه سعی نکنید محل زخم را خیلی زیاد بخارانید، چون ممکن است سبب عفونی شدن آن شود.
  6. سم‌پاشی: در آلودگی‌های شدید جهت ریشه‌کنی مؤثر کک‌ها می‌بایست سم‌پاشی با سمومی از قبیل (پایروتیروئیدها، پروپکسور، بندیوکارب) انجام گیرد. فضاهای خانه را مخصوصاً در محل کنج‌ها سم‌پاشی کنید.
  7. گاهی نیز ممکن است کک، از طریق حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به خانه شما منتقل شوند. در این شرایط، استفاده از اسپری‌های ضد کک ضروری است.

کک ها از گیاهان بابونه، سیر، اکالیپتوس، پونه، درخت چای و استخدوس فراری بوده و ترکیب این گیاهان باعث دور شدن و کاهش گزش کک ها می‌شود.

همانگونه که پیشتر ذکر شد، سموم موثر برروی کک ها شامل دسته ی پایروتیروئید ها میشود که از تشکیل دهنده‌ی اصلی حشره شک هوم هیرو است.

مگس

مگس‌ها آلوده‌ترین حشرات با فراوانی و تعدد گونه‌ی بالایی هستند. فصل ظهور آن‌ها اغلب تابستان‌ها و بهار بوده و در مناطق گرم و کثیف به وفور یافت می‌شوند.

مگس‌ها به دلیل داشتن رژیم غذایی متفاوت، در مکان‌های مختلفی دیده می‌شوند و منبع غذایی مهمی برای بسیاری از حیوانات نظیر قورباغه‌ها، وزغ‌ها، مارمولک‌ها و پرندگان محسوب می‌شوند. مگس‌ها بطور گسترده در میان انسان‌ها زندگی می‌کنند و می‌توانند عامل پراکندگی بیماری‌ها بشوند. وجود مگس در خانه یکی از معضلات خانوارهاست.

مگس های خانگی حامل و انتقال دهنده‌ی بیماری‌های مختلف می‌باشند. در مراکز تهیه‌ی غذا و فراورده‌های غذایی از مهمترین آفات بشمار می‌آیند. برخی از بیماری‌های منتقله توسط مگس شامل سیاه زخم، وبا، سالمونلا، تیفوس و اسهال خونی می‌شوند.

یکی از روش‌های مهم جلوگیری از حضور مگس‌ها در خانه، جمع‌آوری زباله‌ها از محیط، رعایت نظافت محل زندگی، استفاده از توری در درب و پنجره‌ها و استفاده از حشره‌کشی موثر جهت از بین بردن مگس‌ها است. پیشنهاد ما به شما حشره‌کش خانگی هوم هیرو است زیرا سموم پایروتیروئیدی تشکیل دهنده‌ی این حشره‌کش جزء موثر ترین سموم برروی مگس‌ها است.

بطور طبیعی مگس‌ها از بوی اکالیپتوس، نعناع، رزماری، پونه و .. فراری اند. با آغشته کردن پنبه با مقداری روغن معطر اکالیپتوس یا رزماری و مالیدن آن به سطوح میتوان تا حدودی مگس ها را از محیط خانه دور نگه داشت.

مگس‌ها برروی فضولات یا کود حیوانی، برگ‌های پوسیده شده درختان و زباله‌های تر تخم ریزی کرده و پس از گذشت 7 الی 25 ساعت، تخم‌ها تبدیل به لارو می‌شوند. بهترین محل استفاده از حشره‌کش هوم هیرو در محل قرار دادن سطل آشغال‌ها، اطراف لوله‌های دستشویی و حمام و آشپزخانه، کفشور‌ها و درزهای حمام و دستشویی می‌باشد.

کنه

کنه‌ها موجوداتی خون خوار با زندگی انگلی هستند. این حشرات برای تغذیه نیازمند خون میزبان خود که میتواند انسان یا حیوان باشد، می‌باشند. این ویژگی، این موجودات را تبدیل به ناقلان عوامل بیماری‌زا با پتانسیل بالا کرده است.

زیستگاه کنه‌ها به میزبان خود بستگی دارد. برخی گونه‌های آن، عمدتا در لانه میزبان خود یافت می‌شوند.

این موجودات به خشکی آب و هوا بسیار حساس بوده و اغلب در زیستگاه‌های مرطوب حضور دارند.

به طور کلی، کنه‌ها در مناطق پوشیده از علف‌های بلند، بوته‌زارها، داخل شاخ و برگ‌ها یافت می‌شوند. اطراف دیوارهای سنگی، توده هیزم و جایی که پستانداران کوچک زندگی می‌کنند، از دیگر زیستگاه‌های مورد علاقه کنه‌ها هستند.

کنه‌ها اغلب روی گیاهانی قرار می‌گیرند که مورد ترجیح میزبانانشان هستند. لاروها در این گیاهان و در نزدیکی زمین باقی می‌مانند؛ زیرا یافتن پستانداران کوچک در آنجا راحت‌تر است.

نمف‌ها و کنه‌های بالغ، اغلب قسمت‌های میانی گیاهان را برای زندگی ترجیح می‌دهند.

شناسایی و حذف زیستگاه‌های کنه‌‌های موجود در اطراف محل زندگی، از بهترین راه‌های مقابله با این آفات است. از راه‌ حل‌های موثر پاکسازی کنه از محیط زندگی می‌توان به اسپری کردن حشره کش‌های هوم هیرو به درز و شکاف‌های منازل و سقف‌های کاذب اشاره کرد.

پشه

پشه‌ها حشراتی کوچک، به رنگ خاکستری تیره تا سیاه و دارای قابلیت پرواز هستند. مشکلات ناشی از نیش پشه‌ها متنهی به خارش و درد ناشی از گزیدگی نمی‌شود، با توانایی انتقال بیماری‌هایی مانند مالاریا، تب زرد و تب دنگی ، سالانه صدها هزار نفر را به کام مرگ می‌کشانند.

منبع غذایی اصلی پشه‌های بالغ نر و ماده در بیشتر گونه‌های این حشره، شهد گیاهان است، در حالی که پشه‌های نر فقط شهد گیاه می خورند، پشه‌های ماده بعضی گونه‌ها برای تخم گذاری، مجبور به تغذیه از خون هستند.

نیش پشه‌ها وسیله‌ای برای تغذیه آن‌ها است. این حشرات برای دسترسی به خون، نیش بلند خود را در بدن فرو می‌برند. درست همزمان با نیش زدن، حشره بزاق خود را در بدن قربانی تزریق می‌کند. بزاق، حاوی مواد ضد‌انعقاد و بی‌حس کننده است به همین دلیل اغلب ما درد حاصل از گزش پشه‌ها را احساس نمی‌کنیم. مواد ضدانعقاد موجود در بزاق نیز، مکیدن خون را تسهیل می‌کند.

بیشتر اوقات خارش و سوزش محل گزش پشه، از آلرژی به بزاق این حشره، ایجاد می‌شود، پشه ماده، چند روزی برای هضم خونی که خورده، به استراحت می‌پردازد، در این مدت مواد ضروری لازم برای رشد تخم‌ها از املاح موجود در خون تأمین می‌شود، در نتیجه تخم‌ها مراحل رشد خود را کامل می‌کنند.

راه‌های کنترل پشه در فضای خانه شامل جلوگیری از نفوذ پشه‌ها به محیط داخلی و استفاده از توری پجره‌ها، استفاده از پشه‌بند و دفع پشه‌ها با مواد شیمیایی می‌شود. با اسپری کردن حشره کش هوم هیرو به دیوارها و جداره پنجره‌ها، نه تنها از نفوذ حشرات به محیط داخلی خانه جلوگیری کرده بلکه باعث تار و مار شدن این موجودات مزاحم شوید.

موریانه

موریانه‌ها مهم ترین آفت و نابود کننده‌ی ساختارهای چوبی بخصوص در مناطق جنوبی ایران به شمار می‌آیند. براساس تحقیقات به عمل آمده، موریانه‌ها سالانه بیش از دویست میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کنند، مهم‌ترین گونه از موریانه‌هایی که در ایران زیست می‌کنند موریانه‌های زیرزمینی هستند حرکات و ساختار زندگی آن‌ها در زیرزمین می‌باشد. موریانه‌ها حشراتی اجتماعی هستند که در لانه‌ها به صورت کلونی یا به طور معمول در زیرزمین یافت می‌شوند که معمولا در نزدیکی درختان، کُنده‌ی چوب، انبارهای چوب، پالت های چوبی، دیوارهای خشتی که ملات آن ها را عناصر چوبی مانند کاه و کلش پوشانده تغذیه می کنند.

در مناطقی که موریانه خیز می باشند مانند جنوب ایران و یا حتی برخی از مناطق تهران نظیر منطقۀ طرشت، باغ فردوس، لویزان، نیاوران و… بایستی قبل از خرید ملک از سلامت خانه اطمینان حاصل گردد و سالیانه به صورت مرتب از منزل در مقابل حملۀ موریانه ها بازرسی انجام داد. کلونی موریانه‌ها معمولاً درطول ۳ تا ۵ سال بالغ شده و شروع به ازدحام جمعیت می‌کنند. اکثر موریانه ها در اوایل پاییز تا ابتدای زمستان و از ابتدای بهار تا اواسط تابستان شروع به ازدیاد می‌کنند.

معمولاً موریانه‌ها در طول روزهای گرم و بارانی فعالیتشان شدت بیشتری پیدا می‌کند، که در این زمان موریانه‌های کارگر برای پیدا کردن منبع غذایی حرکت خود را از زیر زمین به سطح شروع می‌کنند. که ما حتی الامکان بایستی در منزل وسایلی که مواد آن‌ها را چوب تشکیل می‌دهد به صورت مستمر بازدید کنیم و در منازلی که حمله صورت می‌گیرد در ابتدا بایستی منابع چوبی مانند کمدها، مبلمان، بوفه از سطح دیوار به میزان ۱۰ سانتیمتر فاصله ایجاد کنیم.

موریانه‌ها بر خلاف مورچه‌ها در محیط‌های باز پرسه نمی‌زنند. موریانه‌ها از طریق تونل‌های زیر زمینی که معمولاً قطر آن‌ها به اندازۀ یک مداد می‌باشد راه‌های ارتباطی خود را (که معمولاً رگه می‌نامند) به یکدیگر متصل می‌کنند. ساختار این لوله‌ها به اصطلاح گلی است که از خاک و ذرات چوب و مواد سلولزی ساخته می‌شود.

در مواردی که موریانه‌ها به سطح زمین می‌آیند از طریق این لوله‌ها حمله‌ور می‌شوند. با شکستن این لوله‌ها می‌توان فعالیت موریانه‌ها را مشاهده نمود اما زمانی که لوله‌ها خالی است به این معنا نیست که موریانه فعالیتش از بین رفته از طرفی آن‌ها این توانایی را دارند تا لوله‌های گلی آسیب دیده را مجدداً بازسازی نمایند. لوله‌های قدیمی معمولاً شکننده و خشک می‌باشند.

لوله‌هایی که در سقف یا در طبقات بالایی مشاهده می‌شود نشانه‌ای از هجوم هوایی (هجوم ثانویه) این حشرات می‌باشد.

اکثراً هجوم ثانویه زمانی پدیدار می‌شود که رطوبت و مواد غذایی در دسترس موریانه‌ها به میزان کافی وجود داشته باشد.

معمولاً تصور می‌شود که موریانه‌ها فقط از چوب تغذیه می‌کنند اما نکته مهم این است که موریانه‌ها از هر موادی که حاوی سلولز باشد، تغذیه می‌کنند و برخی از نژادهای موریانه‌ها توانایی آن را دارند که برای یافتن غذا حتی از دیوار‌های سیمانی نفوذ می‌کنند در واقع هیچ چیزی نمی‌تواند از دندان‌های تیز موریانه در امان باشد گاهی از طریق مواد غیر سلولزی نظیر پلاستیک یا فوم نیز وارد می‌شوند. آسیب‌های ناشی از موریانه‌ها به عوامل مختلفی مانند دما، رطوبت و میزان دسترسی مواد غذایی بستگی دارد اما آن چیزی که زندگی موریانه‌ها را از سایر حشرات مجزا می‌سازد این است که موریانه‌ها در هیچ یک از فصول سال از فعالیت نمی‌ایستند و مانند سایر حشرات به خواب زمستانی نمی‌روند. معمولاً آسیب‌های جدی در طول فعالیت ۳ تا ۵ ساله موریانه‌ها در منزل ایجاد می‌شوند و مهم‌ترین مسئله و عاملی که ما را بر آن می‌دارد تا خطر حملۀ موریانه‌ها را جدی بپنداریم این است که موریانه‌ها با توجه به نحوۀ زندگی آن‌ها در زیر زمین و دور از دید انسان بنیاد و ساختار منزل را مورد حمله قرار می‌دهند.

علائم آلودگی به موریانه‌های زیرزمینی وجود خاک یا مخلوطی از شن و موریانه چوب جویده شده در الوارها است در همین حال لوله‌های خاکی یا راهروهای پوشیده که بر روی دیوارهای غیر قابل نفوذ بنا می‌شود خطوط ارتباطی بین لانه و غذا می‌باشد.

اگر الوار با خاک تماس داشته باشد موریانه‌ها از زیر دالان‌های داخل خاک با چوب در تماس داشته بدون هیچگونه علامت مشخصه وارد الوار می‌شوند دیوارهای خشتی یا سنگی با ملات گل به حفره‌های ممتد راه را برای موریانه‌های الوار سقف ایجاد می‌کنند.

موریانه‌ها از نظر بهداشتی برای انسانها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و مشکلات ناشی از این حشرات بیشتر اقتصادی می‌باشد. چرا که آن‌ها از مواد سلولزی تغذیه کرده و به وسایل چوبی، کاغذی، کتاب و هرگونه موادی از این قبیل خسارت وارد می‌کنند.

راه‌های دور نگه داشتن این حشرات موذی از محیط خانه شامل مسدود کردن کلیه درزها و شکاف‌ها با مصالح ساختمانی مناسب و مستحکم، ایجاد زهکش‌های دور کننده رطوبت در اطراف ساختمان جهت کم کردن رطوبت خاک، دقت در تهویه و پاکسازی محل ساختمان از لانه‌های موجود و منهدم کردن چوب و فرآورده‌های چوبی آلوده و ریشه گیاهان.

راه حل اساسی جهت دور نگه داشتن و از بین بردن موریانه‌ها در محیط خانه، استفاده از حشره‌کش هوم هیرو در سطوح داخلی کمدها و کتابخانه‌ها، استفاده از تله‌های مقوایی( اسپری کردن حشره کش برروی مقوا یا تکه موکت) ، زیر موکت‌ها و وسایل چوبی و الوارها می‌باشد.

بید

حشره بید نوعی پروانه کوچک است که به عنوان آفت شناخته می‌شود. جنس ماده این حشره در طول ۲ تا ۳ هفته از عمر خود می‌تواند در حدود ۱۰۰ تخم در محل تاخوردگی‌های فرش یا سایر منسوجات با الیاف پشم و پنبه و ابریشم بگذارد.

تخم‌های این پروانه در یکی از مراحل عمر خود به‌صورت «لارو» هستند. لاروها از پروتئین موجود در پشم تغذیه می‌کنند و پس از تنیدن تار بر روی پشم و حفر دالان‌هایی در داخل الیاف به آن آسیب می‌رسانند. لاروها پس از تبدیل شدن به بید، مجدداً تخم گذاری می‌کنند. اتاق بدون نور و هوای نمناک، محیط مناسبی برای زندگی این حشره خواهد بود. این حشرها همانند موریانه ها که به منسوجات چوبی آسیب وارد می‌کنند، معمولاً به آرامی وارد محل زندگی می‌شوند و غذای خود را از الیاف پشمی تهیه می‌کنند. یک حشره‌ بید می‌تواند در طول زندگی خود پس از چهل نسل، در حدود ۴۲ کیلوگرم پشم را از بین ببرد

بیدها انواع مختلفی دارند که از نظر ظاهری و خصوصیات کاملاً متفاوت هستند. اما دو گونه بیشتر در خانه‌ها یافت می‌شوند:

بید الیاف و منسوجات

منبع اصلی غذای این نوع بیدها الیاف و منسوجات به ویژه الیاف طبیعی است. از این رو بید فرش و لباس به دلیل تهیه این منسوجات از انواع پشم، پنبه و ابریشم در بین اقلام الیافی، بیشتر رایج است. بیدها معمولاً در میان پرز و پشم فرش و بین لباس‌ها تخم می‌گذارند. یکی از نشانه‌های وجود حشرات بید در لباس و فرش خانه، سوراخ‌های ریز و درشت روی آن‌ها است.

از دیگر بیدهای این گروه می‌توان بیدهای رختخواب را نیز نام برد. معمولاً این حشرات در میان بالش‌ها و تشک‌ها لانه می‌کنند و از پشم و پنبه موجود در آن‌ها تغذیه می‌کنند. پس از مدتی نیز در میان پشم تشک تخم می‌گذارند.

بید مواد غذایی

منبع غذایی این نوع بید، بیشتر از غذاهای خشک مانند غلات، حبوبات، مغزها، آرد، ادویه‌جات، شکلات و سایر غذاهای خشک است. از طرفی محل تغذیه، رشد و تولید مثل آن‌ها نزدیک محل تغذیه آن‌هاست. یکی از دلایل وجود بیدهای مواد غذایی در خانه دیدن موجودات کرم مانندی است که در کشوهای آشپزخانه یافت می‌شوند. این حشره یک آفت خطرناک محسوب می‌شود که باید سریعاً از خانه حذف شود.

در مورد بید حبوبات باید کمی دقت کنید. این حشره بیشتر در میان برنج، آرد، غلات و حبوبات زندگی می‌کند. آن‌ها توانایی زندگی برای حدود یک سال یا بیشتر را دارند. تخم‌های این نوع بید بیشتر در ظروف پلاستیکی حاوی حبوبات و غلات مشاهده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *